גרף צפי מכירות מתוכנית פיננסית

תוכנית פיננסית היא בעצם תיאור העסק או המיזם על ציר זמן במספרים ובגרפים. אנשי עסקים מנוסים ומשקיעים יכולים ללמוד על העסק המון מכמה טבלאות בודדות בזמן קצר מאוד ולהסיק מסקנות במהירות. רוב האנשים מכירים את התוכנית הפיננסית כפרק מתוך תוכנית עסקית, אך תוכנית פיננסית יכולה להיות גם מסמך בפני עצמו. ישנם כמה סוגים של מסמך זה אך הנפוץ שבהם הוא עבור גיוס כספים ומהווה צפי עבור 3 או 5 שנים קדימה.

בתוכנית פיננסית אשר אינה חלק מתוכנית עסקית הכוללת מחקר שוק, תקציבי שיווק, תוכנית כח אדם וכד', חשוב להכין טבלה של הנחות יסוד ולאמת אותה מול המציאות כמה שיותר על מנת שהתוכנית תהיה פרקטית.

אנו מומחים בהכנת תוכניות פיננסיות מקצועיות ופרקטיות כאלו שעושות הגיון עבור המשקיע

  • לקוחותינו גייסו מעל 350 מליון ש"ח בשלוש שנים 
  • טבלאות רגישות דינמיות
  • אקסלים מותאמים עם הנוסחאות והדרכה

הטבלאות העיקריות שניתן למצוא בתוכנית פיננסית:

  • צפי מכירות/תקבולים (Sales Forecast) – פירוט ערוצי ההכנסה והעלויות הישירות שלהם (עלות המכר, למשל ערוץ הכנסה מכוס חד פעמית – עלות מכר של הקרטון, הדבק וההדפסה עליו). חשוב לפרט את הכמויות של המוצרים/שירותים מהם נכנס הכסף, המחירים, התוכניות ויחס המכירות לכל תוכנית (למשל מסלול זהב, פלטיניום, VIP – אותו שירות בבסיס אבל במינון שונה) ומה הנחות היסוד של כמויות אלה. בסטארטאפים עלויות המכר יהיו קצת שונות מאשר של מוצרים רגילים, למשל באתר של וידאו עלות המכר העיקרית יכולה להיות רוחב פס ושטח אחסון בשרתים.
  • טבלת שכר (Personnel Plan) – פירוט כל העובדים במיזם על פי תפקידם, שייכות למחלקה/קטגוריה, כמות העובדים בכל תפקיד ובכל שנה, השכר והשכר המשתנה (בונוסים, עמלות, העלאות).
  • דו"ח רווח והפסד (P&L) – דו"ח חשבונאי-פיננסי המסכם את ההכנסות, ההוצאות (כולל פירוט הוצאות התפעול כגון: משרד, שיווק, נסיעות, שירותים משפטיים, רו"ח וכו'.) והרווחים של המיזם בתקופת זמן מוגדרת. "דו"ח רווח הפסד פרופורמה" הוא דו"ח יותר עתידי, בד"כ לסטארטאפים המתחילים מאפס.
  • תזרים מזומנים / תזרים הון (Cash Flow) – תנועת כספים המייצגת סדרת תשלומים ותקבולים במזומנים הכרוכה בפעילות של המיזם. תכלס, כמה הכנסנו, הוצאנו ומה נשאר בבנק כל חודש. זוהי הטבלה שבד"כ מקבלת את מירב תשומת הלב מצד המשקיעים כי היא פרקטית וניתן ממנה להסיק כמה כסף צריך למיזם, מתי הכסף ייגמר, מתי ההשקעה תחזור ועוד.
  • מאזן (Balance Sheet) – דו"ח הנותן את תמונת המצב הפיננסי של פירמה כפי שהוא בנקודת זמן מסוימת. הדו"ח יכלול נכסים שיש לחברה והתחייבויות בסכומי כסף כמובן. בסטארטאפים קטנים בד"כ טבלה זו בשנה הראשונה שלה די ריקה מתוכן מכיוון שעוד אין לה נכסים וכל נושא המיסוי וההתחייבויות עוד לא ברור כי לא יודעים היכן ומי יעשה את ההשקעה במיזם.

 

במקרים מסויימים יש צורך בטבלאות נוספות של תשלומים לספקים, קרדיט ללקוחות, מיסוי, ריביות, החזרי הלוואות, חלוקת מניות, דיבידנדים ועוד.